۱۲ اسفند ۱۳۸۸، ۸:۵۱

راهکارهایی عقلانی برای وحدت اسلامی؛ گزارش مهر از کنفرانس وحدت اسلامی

راهکارهایی عقلانی برای وحدت اسلامی؛ گزارش مهر از کنفرانس وحدت اسلامی

علما و متفکران مسلمان در نخستین روز از کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که از روز سه شنبه 11 اسفند ماه آغاز شد بررسی راهکارهای عقلانی رسیدن به وحدت اسلامی، وحشت دشمنان از وحدت مسلمانان، توجه علما به مشترکات مذاهب اسلامی و راهکارهای رسیدن به وحدت اسلامی را مورد تأکید قرار دادند.

راهکارهای عقلانی دستیابی به وحدت بررسی می‌شوند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کنفرانس وحدت اسلامی تلاشی برای بررسی راهکارهای عقلانی دستیابی به وحدت است.

آیت الله محمدعلی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران تهران در مورد ویژگی کنفرانس امسال گفت: یکی از ویژگی‌های این کنفرانس تقارن آن با بیستمین سال تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است .

وی به همین مناسبت به ارائه گزارشی از فعالیتها و عملکرد مجمع پرداخت و یادآور شد: حضور فعال و مؤثر هیئتهایی از مجمع در صدها کنفرانس بین‌المللی اسلامی، برگزاری 100 همایش تقریبی در داخل و خارج کشور، اعزام دهها هیئت از علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه دانشگاه‌های کشور به منظور دیدار از مجامع علمی و شخصیتهای اسلامی خارج کشور از جمله این فعالیتها بوده اند .

تسخیری ایجاد پایگاه فرهنگی تقریب به 12 زبان زنده دنیا جهت انتشار مقالات و تحقیقات تقریبی در فضای مجازی و پاسخگویی به نیازها و پرسشهای مخاطبان از سراسر جهان را نیز دیگر اقدام مجمع عنوان کرد .

وی مجموعه فعالیتهای مجمع جهانی تقریب را سرمایه گذاری در راستای تقریب مذاهب و وحدت عنوان کرد و گفت: کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی نیز از جمله این اقدامها و تلاشی است برای اینکه عوامل اختلاف شناسایی و ریشه یابی و راهکارهای عقلانی و منطقی برای رفع آنها و دستیابی به یکپارچگی و وحدت مورد بررسی قرار گیرند.

دشمنان اسلام از وحدت مسلمانان وحشت دارند

نماینده نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انقلاب ایران را حرکتی در راستای تحقق وحدت اسلامی دانست و یادآور شد: دشمنان اسلام از وحدت مسلمانان وحشت دارند.

علی الخطیب نماینده نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان در نخستین روز از بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلایم ضمن قرائت پیام رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با اشاره به نقش و جایگاه ایران اسلامی در جلوگیری از گسترش شکاف و تفرقه میان مسلمانان، افزود: این اقدام هوشیارانه ناشی از عبرتی است که جمهوری اسلامی ایران از تاریخ گرفته است .

خطیب با اشاره به اینکه دشمنان اسلام و مسلمانان از تبعات ناشی از وحدت و یکپارچگی مسلمانان وحشت دارند، مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حفظ و ارتقای وحدت امت اسلامی را یادآور شد و افزود: ایران به دلیل رهبری مسلمانان جهان در این زمینه مسئولیت خطیری برعهده دارد .

وی تلاشهای ایران برای دستیابی به خودکفایی و استقلال را ارزشمند عنوان کرد و گفت: کشور ایران در زمینه سیاست خارجی نیز موفقیتهای چشمگیری داشته و جایگاه مناسبی دارد .

نماینده نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با تأکید بر اینکه انقلاب ایران حرکتی در راستای تحقق وحدت اسلامی بوده است، تأسی به انقلاب ایران و درک و دریافت آرمانهای آن و همچنین نقشی که در ارتقای جایگاه اسلام در سطح جهان داشته و در آینده خواهد داشت را عامل دوری از تفرقه اعلام کرد.

علمای مسلمان باید بر مشترکات اسلامی تأکید داشته باشند

رهبر حزب اسلامی مالزی گفت: همکاری بین علما و اندیشمندان براساس تقوا و مشترکات اسلامی می‌تواند پایانی برای چالشهای پیش روی مسلمانان باشد.

عبدالهادی آونگ رهبر حزب اسلامی مالزی در سخرانی خود در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: طرحهای استعماری، سرزمینها را تخریب و عوامل ایجاد تعصبات قومی را فراهم کرده است اما هویت اسلامی همچنیان میان مسلمانان حفظ شده و بیداری اسلامی زنده است.

وی همچنین از حکومت، علمای مسلمان و رهبر جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و گفت: امروز امت با هم متحد است، علما و اندیشمندان بایدبه وحدت توجه کنند تا قدرت ما با وجود اختلافهای جزئی مذهبی حفظ شود.

آونگ افزود: به لطف خدا و در سایه تلاشهای صورت گرفته، امروز امت به خود بازگشته و با هم متحد هستند و علما و اندیشمندان نیز باید توجه به وحدت کنند تا امت ما بر قدرت و عزت خود باقی بماند.

وی تأکید کرد: باید همکاری بین علما و اندیشمندان براساس تقوا و در جهت حل کردن مسائل و پایان دادن به مشکلات موجود و تأکید بر مشترکات و تفاوت قائل بودن میان مسائل اصلی و فرعی و توجه به بحران و مشکلاتی باشد که امت با آن درگیر است.
 
تقریب مذاهب نباید تنها به نظریه و تئوری خلاصه شود

قائم مقام وزارت اوقاف کویت با تأکید بر اینکه در راستای دستیابی به تقریب و وحدت اسلامی نباید تنها به ارائه تئوری و نظریه اکتفا کرد، گفت: باید راهکارهای عملی اندیشیده شود و با برگزاری اجتماعات مختلف، یکپارچگی خود را به رخ جهانیان بکشیم.

عادل‌الفلاح قائم مقام وزارت اوقاف کویت صبح روز سه شنبه 11 اسفند در بیست و سومین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: امت اسلامی همواره به وحدت امیدوار بوده چرا که ایمان دارد مشکلات جامعه اسلامی با اتکاء به وحدت حل شود.

الفلاح گفت: وحدت اندیشه ای دو از ذهن نیست و اگر وحدت حاصل شود بسیاری از چالشها و مشکلات جامعه مسلمان رفع می شود. مسلمانان در بسیاری از امور و اعمال چون عبادت و شریعت با یکدیگر مشترک هستند وبی تردید آنچه باید در روابط اسلامی مورد توجه باشد همین مشترکات است .

وی یادآور شد : قرآن و بسیاری از احادیث نبوی ایجاد روحیه برادری را سفارش کرده است و ما باید براساس شریعت اسلامی برای تقویت امت اسلامی با بهره گیری از مؤلفه هایی چون وحدت تلاش کنیم.

قائم مقام وزیر اوقاف کویت با تأکید بر اینکه وحدت از عوامل ضروری برای رفع اختلافات است، افزود:  تقریب مذهب و درپی آن وحدت، جهان اسلام را به امنیت، آرامش و صلح می رساند .

وی تأکیدکرد: درراستای دستیابی به تقریب نباید تنها به تئوری‌ها، نظریه‌ها و مطالعه‌های نوشتاری محدود شود، بلکه از طریق برگزاری همین همایش‌ها باید نماد عملی آن در سطح جهان اسلام برپا و به رخ جهانیان کشیده شود.

الفلاح همچنین میانه‌روی یکی از راه‌های جلوگیری از تفرقه‌های دانست و آن را عامل حمایت از وحدت امت در قبال ایجاد اختلافات و تفرقه‌ها توصیف کرد.

راهکارهای عملی دستیابی به وحدت باید بررسی شوند

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نقش علما و اندیشمندان را در پررنگ کردن نقاط اشتراک مسلمانان بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: به موازات برگزاری همایشهایی با موضوع وحدت اسلامی، راهکارهای عملی دستیابی به این مهم نیز باید به درستی بررسی و واکاوی شوند.

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری در بیست و سومین کنفرانس وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران با یادآوری اینکه تعدد مذاهب و ادیان حقیقتی پذیرفته شده است، افزود:  در این میان موضوع وحدت بین مسلمانان نیز حقیقتی انکارناپذیر است .

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت در عین حال که برگزاری نشست وهمایش را برای دستیابی به وحدت و دوری از تفرقه مفید و لازم عنوان کرد، گفت: در کنار این برنامه ها آنچه بیش از هرچیز باید مورد توجه قرار گیرد بررسی راهکارهای عملی برای رسیدن به تقریب و وحدت عمیق است .

وی نقش علمای مسلمان را برای تقویت نقاط اشتراک امت مسلمان مورد تأکید قرار داد و جایگاه حوزه های علمیه و دانشگاهها را نیز تعیین کننده عنوان کرد .
 
دومین همایش آیسیسکو با محوریت تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود

مدیر عامل سازمان آیسیسکو در پیام خود به کنفرانس وحدت اسلامی تأکید کرد که این سازمان اهمیت بسیاری برای وحدت اسلامی قائل است و به زودی دومین همایش خود را در زمینه تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌کند.

عبدالعزیز بن عثمان التویجری مدیرکل آیسسکو در این پیام که توسط هادی عزیززاده معاون فرهنگی وی قرائت شد، اعلام کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با هدف تحقق وحدت و همبستگی میان پیروان مذاهب اسلامی تأسیس شده است که می‌تواند بسیاری از چالشها و مشکلات موجود در جهان اسلام را حل کند.

مدیرکل سازمان آیسسکو  یادآور شد که امت اسلام امتی برگزیده از سوی خداوند است و برگزیده شده تا اعمال صالح و شایسته انجام دهد و در میان این اهداف می توان به تقریب میان مذاهب، تضعیف اختلافات و نهی از منکر است اشاره کرد.

در ادامه این پیام یادآوی شد: سازمان آیسسکو تا کنون دو همایش علمی با موضوع تقریب میان مذاهب اسلامی برگزار کرده است و یک همایش دیگر با موضوع تقریب به زودی برگزار می کند. 

کد خبر 1044663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha